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Episode 6 How to work with Tinnitus in Hypnosis lang

HypnoTalks Questions & Answers with Axel Hombach & Dr John Butler – Episode 6

Episode 6: How to work with Tinnitus in Hypnosis?

In this 6th episode, Dr John Butler and Axel Hombach takle a very practical topic: Tinnitus.

Dr John Butler explains with his vast medical background and knowledge of neurology the best approach to help clients with their annoying sounds in their ears.

John Butler helps us with a very practical and hands-on approach with his medical, neurological and 40 years of experience as medical hypnotherapist.

Episode 6: Episode 6: Wie kann man mit Tinnitus in Hypnose arbeiten?

In der 6. Episode gehen Dr. John Butler und Axel Hombach ein sehr praktisches Thema an: Tinnitus.

Dr. John Butler erklärt mit seinem immensen Wissen aus Medizin und Neurologie die beste Herangehensweise Klienten mit dem nervenden Ton im Ohr zu helfen.

Dr. John Butler hilft uns mit seinem sehr praktischen Ansatz und seiner medizinischen, neurologischen und rund 40 Jahren medizinischer Hypnose-Erfahrung.

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Transkript

Axel Hombach

How do you treat tinnitus with hypnosis?

Welcome to the 6th episode of HypnoTalks Questions & Answers with Axel Hombach and Dr. John Butler. This time, we are going to deal with this question: What you can do when a client approaches you to get rid of his tinnitus? This question, as the others before, comes from a colleague on a Facebook forum. Dr. John Butler and I are now going to tackle that question. Dr. John Butler is sitting right now in London, with me sitting here in Cologne. So, let’s say hello to Dr. John Butler.

Hello, John.

Dr John Butler

Hello, Axel.

Axel Hombach

So, you’ve heard the question. You’ve already read the questions because we discussed them shortly before our interview. Now, I’m going to read you the question and then let’s see where we go from there.

Dr John Butler

Fine.

Axel Hombach

So the question is:

“Hello everybody, I’ve been asked if you can treat tinnitus with hypnosis. I told the person that this was possible, but I hadn’t done it yet. Have you got experience with tinnitus? What are the chances of success? How did you approach it? Apparently, the person has a beeping in his ear when he comes to rest, so nothing that is permanently experienced. Thank you very much in advance.”

So, John, this colleague of ours already includes three questions: How to go about tinnitus? What could be the approaches? And, what are the chances of success? You, as a neurologist, probably have a completely different background than most of the other hypnotists that we usually work with. And you have a medical background; you even teach at university.

Let’s start with one of the questions that the colleague put there: What are the chances of success when you work in hypnosis with tinnitus?

Dr John Butler

Okay, Axel, well, I think it is something that we can work effectively with in most cases. Now, I have had experience with it over the years. Not the most common problem people come with, although it’s becoming more well-known that hypnosis can help these people. Now, tinnitus, according to different studies, there’s a variation in how many people have it: less than one percent, some people in their studies have reported one to two percent. I think it depends a lot on the severity of the problem, and that’s quite subjective as well to an extent.

Now, I’m talking here not on the neurological basis of it. Of course, when we’re discussing hypnosis, we are affecting – we’re hoping to affect – not only the subjective experience of it but in a way, the way the brain is neurologically creating this problem. What it means as tinnitus, the symptoms are you’re hearing a sound that doesn’t exist externally, and it’s usually a ringing or a buzzing in one or both ears. Now, it can be mild or very severe, and a lot depends on then how the individual emotionally responds to that. People don’t like to think often that their symptoms have a strong emotional component because it’s so unpleasant and even horrible for them in some cases.

With tinnitus, the symptoms often are made worse when they’re stressed, depressed, anxious, and perhaps these are contributory factors in the origin of the problem. But of course, once the person is depressed and anxious about it because it can interfere with their life and their lifestyle greatly, well then of course, it makes the problem worse. And that’s not understood really what the factors are, the exact circuitry in the brain by which the emotions are adding to the problem, or even in some cases being a major part of the cause of the problem. But it becomes a vicious cycle, and the more stress and depressed you are about it, the more you fear it which tends to increase the anticipation of it happening. So, the expectation really adds to the problem itself and the underlying problems may affect cause effects within their lives because they find they can’t sleep. They wake up and it’s ringing in their ears, and then it’s difficult to get back to sleep.

Often in their daily life, it’s not such a big problem, and that’s one of the things we have to look at the issue of how much attention the person gives it. Now, people can’t look for a magic wand here often. I mean, I know there are certainly dubious people in our field, and it’s common practice for people to put up on websites things like “70% success in 1 to 3 sessions”. You know, sometimes we can have great results often in that short batch of sessions, 1 to 4 sessions, but some people may need longer and there certainly aren’t guarantees. And the person would need to work with you in understanding the nature of the problem, the kind of complex factors emotionally that are interacting with anything neurological here, so that they learn to help themselves. That’s very critical.

Now, the auditory areas of the brain receive input from not only the ears, of course, but from many other areas of the brain, and certainly importantly here, from the frontal cortex area. And so, people can, through emotional effects affecting the cortex and affecting the auditory centers in very complex ways, can really generate sounds that are not actually out there in the real world. Of course, the person must get it medically checked to make sure there’s nothing wrong with the nerve, the auditory nerve, and as far as anybody can tell, there’s no underlying physiological problem. Now, of course, there may well be physiological problems that medicine is not able to detect. And again, as I said, we’re not going to go into those here, but the person will have that medical assessment.

And then they come to the therapist, and in the case of the hypnotherapist or a counselor, they’re really working with psychological effects of the illness and how to use the mind, perhaps even to help with long-term improvements in healing, but certainly in the short term to give the person that sense of control and not being overwhelmed and tortured by this.

Interestingly enough, the data are very unsure about this. I mean, the 70% figure is something that’s been, I think, derived from a study where they quoted a figure of 68 percent. It wasn’t a very well-designed study, and there are complexities about designing the studies in this field. I’ve seen reports of over 90 percent for Ericksonian hypnosis. Again, there was certainly a lack of good controls in that study. Others have reported high eighties success, high 60s, as I said, low 40s, and some studies show little about placebo effect for hypnosis or other psychological therapies.

Now, I think a good hypnotist will find a lot of benefit with a client who works with this. There’s all the benefits that will occur for the client over the sessions in terms of learning how to control the loudness of the sound, which is often very subjective and affected by lots of things. Now, for example, when they’re on their own, it seems much worse, but that same level of activity when they’re very busy, active, doing other things, perhaps talking with people, very often it’s much less for them. And it’s very unclear as to, again, what’s subjective and objective here. It’s very unclear about how emotions affect it as well.

But if we get down now to the nitty-gritty of dealing with it, we want a person to learn the principles of relaxation at deep levels, to use the ‘control panel method.’ This is a standard tool I use for them in the session, so they learn to have a sense of control, turning up and down the intensity of the sound when they’re there with you in the session. And that’s hopeful if it’s going through a very bad phase at that time. Now, sometimes, as I say, it’s not inconsequential here that when they’re with you, they’re saying, ‘Well, it’s not so bad now, but when I’m on my own and there’s nobody around, it’s very bad,’ and late at night, that’s particularly bad. So, then maybe use masking sounds, or there are things that they may use, tools that they’ve learned even from other therapies, to help themselves.

Many therapies are used in complementary therapy to help this condition where the cases have been found to have no real medical cause or solution that’s known. What I find with people is, yes, depression, loneliness very often feed into this problem, and people can feel very alone with the problem because they feel trapped with this sound. So, the mild cases are much less problematic, but the severe cases can be really, really terrible, and we want clients to know ethically that we can’t guarantee cures, but we can certainly do everything that’s helpful that we know of, and in the majority of cases, I find people get benefits ranging from, at the very least, some beneficial effects, very often it’s mild to very useful effects.

I wouldn’t like to put a figure on it because I don’t have a figure on it, but certainly the majority of people get benefits. And with those who find it difficult to get benefits, I believe there are often underlying emotional factors that play into this. And I’m not denying there’s a physical effect going on here in some of these cases that medicine is not able to determine and deal with. But being able to reduce the sensations, the sound, the volume, and the way – the nature of the sound, even that’s possible for the mind. And if the person is not getting progress with that, one would have to look into things like secondary gains, readiness for change again. And our job is about diminishing often rather than eliminating the problem. So, not a magic wand, but something they work with us in helping reduce the symptoms.

By the way, with the symptoms, you can give suggestions, of course, to diminish them. Suggestions have been used in the past to ignore them, which I use a lot of that suggestion as well. Suggestions to suppress the symptoms, to suggest they’re not there at all, they’re largely unsuccessful for most people. It’s as if they couldn’t possibly in their minds believe that that was possible, and so you may have to work up over a period of time with them to get them that feeling of greater control, overcoming the feelings of helplessness and hopelessness. And that alone is a major help for them.

Axel Hombach

Okay, if I were to summarize that, John, for one thing, it’s often not really clear what the physiological basis of the tinnitus is. And the major point, when we work with a client, is that we help him deal with it on an emotional level in a better way than he has been able to before. So, he has this sense of control, not only about the tinnitus but probably about his life as well. And then help him work out his life conditions, regain control over his life, and, with that, the tinnitus often subsides or even disappears. Would that be, in a nutshell, the idea?

Dr John Butler

That would be very much a good summary of it, Axel. Yeah, it’s very interesting that if you take the majority of people and put them in a quiet room and ask them after a while to listen to their hearing, they’ll say, “Oh yes, I can detect a very distant ringing or hissing.”

Axel Hombach

Yeah.

Dr John Butler

In other words, our hearing is not totally silent, ever. Now, I’m not saying that all tinnitus is just people paying undue attention to their ordinary background sounds within our hearing. But, they do become very focused on it and it’s an attentive problem at that stage; they become too attentive. And when they’re very occupied, often they can switch off. As you know, when Erickson went into a place where terrible noise was going on, and after a while, he adjusted to it. Just like people living near the airport, after a while, don’t hear the planes, or we don’t hear the ticking clock in the room. Now, it’s a little bit different with tinnitus in some ways, but in other ways, it’s similar to that. You can learn to switch off from it, to ignore it, and at least not give it as much attention. That’s easier, of course, for the milder cases. Severe cases, that’s much more difficult. But I’ve never found a person, for example, that couldn’t reduce it to some degree with the control panel, other than where there was a very big emotional factor involved in maintaining and exacerbating the problem..

Axel Hombach

So, when it’s about emotional problems, then I would assume that analytical hypnosis would be a very good approach to go for it.

Dr John Butler

Absolutely, I think that’s where the real progress then would be made. How much are they willing to give it up? What are their problems in life? Does it help them avoid or distract from, or create for themselves? Remember, secondary gains are often about giving ourselves problems, our desire to punish ourselves, the lack of self-love, the lack of self-healing. There are factors like that which, of course, we’ve got to deal with sensitively so the person doesn’t feel guilty that we’re making them believe they just bring it on themselves. Of course, these things are more complex, but there are emotional factors that will help or hinder the person’s recovery. And we can help them with that, and getting life back, getting a lifestyle back where they get on with things more with a sense of control at least and some sense that they can reduce the severity of the problem. And that alone is often extremely, extremely beneficial for them.

And so, the therapy, I don’t believe some of the reports that say, well, in this case hypnosis is really working only as a placebo, or slightly above the placebo, placebo plus paying attention to the client and so on. I think there’s much, much more we can offer these people. But again, as I said, no guarantees, and they’re not coming hopefully with a view the magic wand that we wave over them and they don’t have to do anything and it all just disappears.

Axel Hombach

Then, a high-level standard approach could be – well, when I say “high-level”, it’s just the very, very rough steps. This would probably involve checking if there’s an organic basis for the tinnitus. If there’s not, it depends on how you would approach it, but basically, the second part would be to work with suggestions to help the people learn that they have some kind of control. Then, after that, if it’s still required, you could go analytical for it.

Dr John Butler

Absolutely. There are scripts on how to give suggestions. But again, you know, you do not have to have a script. You can find out the sort of sound – is it buzzing, is it ringing? Which ear is it in? And you can give suggestions to reduce it, to make it less problematic, you know, and on and on and on, and to be able to ignore more effectively.

Axel Hombach

Which should be part of the standards interview at the beginning.

Dr John Butler

Absolutely. A good interview, you know, like you say, making sure the medical questions have been answered, that they’ve been there and how did assess medically. And you then give your suggestions depending on the symptoms as they experienced it. Of course, we can always give them suggestions for their natural mechanisms. The body’s always working to heal itself, and we can give good suggestions to assist that process.

But again, you are not in any shape or form giving claims, making claims that are not appropriate in this field of physical treatments, where a physical condition is being brought at a therapist because there are medical issues here as well and legal issues.

Axel Hombach

You definitely have to know about the legal issues there which vary from country to country of course.

Dr John Butler

Yes!

Axel Hombach

So, it’s a different situation in the United Kingdom and in Germany, for example, or in France or in the various states of the US. So, because our time is already approaching the end, to summarize it: start with a very thorough interview, put a lot of emphasis on the hypnotist-client relationship or the therapeutical relationship.

Give your client the impression that he is very, very safe with you, that he could trust you, and go for the beliefs that the client has built around. Building on that beliefs, go for the first suggestions, help him to get the feeling of control back, and then later on, work analytically if that is still required.

Dr John Butler

Yes, if the client is willing and it’s still required, and of course, as always, giving them a good recording and some self-hypnosis training with their control panel dimmer switch idea. You know, that sort of programming suggestion, you’ve got a very good little approach there for this problem of tinnitus.

Axel Hombach

So that control panel could be then part of the first or second session.

Dr John Butler

Absolutely.

Axel Hombach

And then go for it, if it still required.

Dr John Butler

Yeah.

Axel Hombach

With a mp3 or with Transforming Therapy™ of course.

Dr John Butler

Absolutely.

Axel Hombach

Okay, John, because our time is up, have you got some last words for our listeners?

Dr John Butler

Only to say, if you’ve never done this before, you have to start somewhere. When you have a client, keep your own positive expectation in your mind. Always see the client being improved and not let fears or any doubts dominate your thinking. Have positive expectation and then work the very best you can to get the very best result you can. This, and like many of the more severe medical conditions that sometimes hypnotherapists help, we don’t have to stress ourselves out that we can eliminate, eradicate the problem completely. A diminishing of the problem will often be sufficient.

Axel Hombach

And to add to that, something that you mentioned earlier in our interview, don’t expect to have everything worked out in the first session.

Dr John Butler

No, deal with what emerges as we always do. That’s the hallmark of an effective therapist.

Axel Hombach

Put the client at the center and not yourself.

Dr John Butler

Correct.

Axel Hombach

Okay, John, thank you very much for your insight. I hope everybody who is working with tinnitus, or similar conditions or related conditions, will have gained some ideas from our interview, and more confidence. So, we are going to tackle the next question next time with session 7.

John, thank you very much and goodbye for now.

Dr John Butler

Thank you, Axel. I look forward to speaking again, and thanks to everybody who listens in. All the best for now.

Axel Hombach

All the best for now.

Übersetzung

Axel Hombach

Wie kann man Tinnitus mit Hypnose behandeln?

Willkommen zur 6. Folge von HypnoTalks Questions & Answers mit Axel Hombach und Dr. John Butler. Diesmal werden wir uns mit dieser Frage beschäftigen: Was kann man tun, wenn ein Kunde kommt, um seinen Tinnitus loszuwerden? Diese Frage kommt, wie die anderen zuvor, von einem Kollegen in einem Facebook-Forum. Dr. John Butler und ich werden uns nun dieser Frage widmen. Dr. John Butler ist gerade in London, und ich bin hier in Köln. Begrüßen wir also Dr. John Butler.

Hallo, John.

Dr. John Butler

Hallo, Axel.

Axel Hombach

So, du hast die Frage gehört. Du hast die Fragen bereits gelesen, weil wir sie kurz vor unserem Interview besprochen haben. Jetzt lese ich dir die Frage vor und dann schauen wir mal, wohin sie uns führt.

Dr. John Butler

Gut.

Axel Hombach

Also, die Frage lautet:

“Hallo zusammen, ich bin gefragt worden, ob man Tinnitus mit Hypnose behandeln kann. Ich habe der Person gesagt, dass das möglich ist, aber ich habe es bisher noch nicht gemacht. Habt ihr Erfahrung mit Tinnitus? Wie hoch sind die Erfolgschancen? Wie seid ihr vorgegangen? Anscheinend hat die Person ein Piepen im Ohr, wenn sie zur Ruhe kommt, also nichts, was dauerhaft wahrgenommen wird. Vielen Dank im Voraus.”

Also, John, unser Kollege hat bereits drei Fragen gestellt: Wie kann man gegen Tinnitus vorgehen? Was könnten die Lösungsansätze sein? Und wie hoch sind die Erfolgschancen? Als Neurologe hast du wahrscheinlich einen ganz anderen Hintergrund als die meisten anderen Hypnotiseure, mit denen wir normalerweise arbeiten. Und du hast einen medizinischen Hintergrund; du lehrst sogar an der Universität.

Lass uns mit einer der Fragen beginnen, die der Kollege gestellt hat: Wie hoch sind die Erfolgschancen, wenn du mit Tinnitus in Hypnose arbeitest?

Dr. John Butler

Okay, Axel, ich glaube, es ist etwas, mit dem wir in den meisten Fällen gut arbeiten können. Ich habe im Laufe der Jahre Erfahrungen damit gemacht. Es ist nicht das häufigste Problem, mit dem die Leute kommen, obwohl es immer bekannter wird, dass Hypnose diesen Menschen helfen kann. Laut verschiedenen Studien schwankt die Zahl der Menschen, die an Tinnitus leiden: weniger als ein Prozent, manche Studien berichten von ein bis zwei Prozent. Ich denke, es hängt stark von der Schwere des Problems ab, und das ist bis zu einem gewissen Grad auch sehr subjektiv.

Ich spreche hier nicht über die neurologische Grundlage. Wenn wir über Hypnose sprechen, wollen wir natürlich nicht nur das subjektive Empfinden beeinflussen, sondern auch die Art und Weise, wie das Gehirn das Problem neurologisch erzeugt. Die Symptome von Tinnitus sind, dass du ein Geräusch hörst, das nicht von außen kommt, meist ein Klingeln oder Summen in einem oder beiden Ohren. Er kann leicht oder sehr stark sein, und es hängt viel davon ab, wie der Betroffene emotional darauf reagiert. Menschen denken oft nicht gerne daran, dass ihre Symptome eine starke emotionale Komponente haben, weil es für sie so unangenehm und in manchen Fällen sogar schrecklich ist.

Bei Tinnitus verschlimmern sich die Symptome oft, wenn die Betroffenen gestresst, deprimiert oder ängstlich sind, und vielleicht tragen diese Faktoren auch zur Entstehung des Problems bei. Aber natürlich verschlimmert sich das Problem noch, wenn die Person deprimiert und ängstlich ist, weil es ihr Leben und ihren Lebensstil stark beeinträchtigen kann. Und man weiß nicht genau, welche Faktoren, welche Schaltkreise im Gehirn, die Emotionen zu dem Problem beitragen oder in manchen Fällen sogar die Hauptursache für das Problem sind. Aber es ist ein Teufelskreis: Je mehr Stress du hast und je deprimierter du bist, desto mehr fürchtest du dich davor und desto größer wird die Erwartung, dass es passiert. Die Erwartung verschlimmert also das Problem selbst und die zugrunde liegenden Probleme können sich auf das Leben der Betroffenen auswirken, weil sie nicht schlafen können. Sie wachen auf und es klingelt in ihren Ohren, und dann ist es schwierig, wieder einzuschlafen.

Im täglichen Leben ist es oft kein so großes Problem, und das ist einer der Punkte, bei denen wir darauf achten müssen, wie viel Aufmerksamkeit die Person dem Problem schenkt. Hier kann man nicht oft nach einem Zauberstab suchen. Ich meine, ich weiß, dass es in unserem Bereich sicherlich dubiose Leute gibt, und es ist üblich, dass Leute auf Webseiten Dinge wie “70 % Erfolg in 1 bis 3 Sitzungen” anpreisen. Weißt du, manchmal können wir in dieser kurzen Zeitspanne von 1 bis 4 Sitzungen großartige Ergebnisse erzielen, aber manche Menschen brauchen vielleicht länger und es gibt keine Garantien. Und die Person muss mit dir zusammenarbeiten, um die Art des Problems zu verstehen, die komplexen emotionalen Faktoren, die mit den neurologischen Faktoren interagieren, damit sie lernt, sich selbst zu helfen. Das ist sehr wichtig.

Der Hörbereich des Gehirns wird nicht nur von den Ohren, sondern auch von vielen anderen Bereichen des Gehirns und vor allem vom frontalen Kortex gesteuert. So können Menschen durch emotionale Effekte, die den Kortex und die Hörzentren auf sehr komplexe Weise beeinflussen, Geräusche erzeugen, die es in der realen Welt gar nicht gibt. Natürlich muss die Person medizinisch untersucht werden, um sicherzugehen, dass der Hörnerv in Ordnung ist und dass kein physiologisches Problem vorliegt. Natürlich kann es auch physiologische Probleme geben, die die Medizin nicht erkennen kann. Und wie gesagt, darauf gehen wir hier nicht ein, aber die Person muss sich medizinisch untersuchen lassen.

Und dann kommen sie zum Therapeuten, und im Falle eines Hypnosetherapeuten oder eines Beraters geht es darum, mit den psychologischen Auswirkungen der Krankheit zu arbeiten und die Psyche zu nutzen, vielleicht sogar, um die Heilung langfristig zu verbessern, aber auf jeden Fall, um der Person kurzfristig das Gefühl zu geben, dass sie sich unter Kontrolle hat und nicht von der Krankheit überwältigt und gequält wird.

Interessanterweise sind die Daten in dieser Hinsicht sehr unsicher. Ich meine, die Zahl von 70 % wurde, glaube ich, aus einer Studie abgeleitet, in der eine Zahl von 68 % genannt wurde. Die Studie war nicht besonders gut konzipiert und die Gestaltung von Studien in diesem Bereich ist sehr komplex. Ich habe Berichte über 90 % für die Ericksonsche Hypnose gesehen. Auch in dieser Studie fehlte es sicherlich an guten Kontrollmöglichkeiten. Andere berichten von Erfolgsquoten in den 80ern, 60ern oder 40ern, und einige Studien zeigen kaum einen Placebo-Effekt bei Hypnose oder anderen psychologischen Therapien.

Ich denke, ein guter Hypnotiseur wird bei einem Klienten, der damit arbeitet, viele Vorteile finden. Der Klient lernt im Laufe der Sitzungen, wie er die Lautstärke der Geräusche kontrollieren kann, die oft sehr subjektiv ist und von vielen Dingen beeinflusst wird. Wenn sie zum Beispiel alleine sind, scheint es viel schlimmer zu sein, aber wenn sie sehr beschäftigt sind, aktiv sind, andere Dinge tun, vielleicht mit Leuten reden, ist es oft viel weniger. Und es ist wiederum sehr unklar, was hier subjektiv und objektiv ist. Es ist auch sehr unklar, wie sich Emotionen auswirken.

Aber wenn wir jetzt zur eigentlichen Sache kommen, wie man damit umgeht, wollen wir, dass eine Person die Prinzipien der Tiefenentspannung erlernt und die “Kontrolltafel-Methode” anwendet. Das ist ein Standardwerkzeug, das ich in der Sitzung verwende, damit sie lernen, die Intensität des Tons selbst zu steuern, wenn sie bei dir in der Sitzung dabei sind. Und das macht Hoffnung, wenn sie gerade eine sehr schlechte Phase durchmachen. Wie ich schon sagte, ist es manchmal nicht unwichtig, dass sie sagen: “Jetzt ist es nicht so schlimm, aber wenn ich alleine bin und niemand da ist, ist es sehr schlimm”, und spät in der Nacht ist es besonders schlimm. Dann können sie vielleicht Maskierungsgeräusche verwenden, oder es gibt Dinge, die sie selbst in anderen Therapien gelernt haben, um sich zu helfen.

In der Komplementärtherapie werden viele Methoden angewendet, um dieses Leiden zu lindern, für das es keine wirklich bekannte medizinische Ursache oder Lösung gibt. Was ich bei den Leuten feststelle, ist, dass Depressionen und Einsamkeit dieses Problem oft verstärken und die Leute sich mit dem Problem sehr allein fühlen, weil sie sich mit diesem Geräusch gefangen fühlen. Wir möchten, dass unsere Klienten wissen, dass wir aus ethischen Gründen keine Heilung garantieren können, aber wir können alles tun, was wir wissen, und in den meisten Fällen erhalten die Leute eine positive Wirkung, die von leichten bis zu sehr nützlichen Effekten reicht.

Ich möchte keine Zahlen nennen, weil ich keine Zahlen habe, aber die meisten Leute werden sicherlich profitieren. Und ich glaube, dass bei denjenigen, die Schwierigkeiten damit haben, zu profitieren, oft auch emotionale Faktoren eine Rolle spielen. Ich will nicht leugnen, dass es in einigen dieser Fälle körperliche Auswirkungen gibt, die die Medizin nicht feststellen und behandeln kann. Aber die Empfindungen, das Geräusch, die Lautstärke und die Art und Weise des Geräuschs zu reduzieren, das ist sogar für den Verstand möglich. Und wenn die Person damit nicht weiterkommt, muss man sich mit Dingen wie Sekundärgewinnen und der Bereitschaft zur Veränderung befassen. Und bei unserer Arbeit geht es oft darum, das Problem zu vermindern, anstatt es zu beseitigen. Es geht also nicht um einen Zauberstab, sondern darum, dass sie mit uns zusammenarbeiten, um die Symptome zu verringern.

Übrigens, bei den Symptomen kann man natürlich auch Suggestionen geben, um sie zu verringern. In der Vergangenheit wurden Suggestionen verwendet, um sie zu ignorieren, was ich auch oft tue. Suggestionen, um die Symptome zu unterdrücken, um zu suggerieren, dass sie gar nicht da sind, sind bei den meisten Menschen weitgehend erfolglos. Es ist, als könnten sie nicht glauben, dass das möglich ist. Deshalb muss man mit ihnen über einen längeren Zeitraum daran arbeiten, ihnen das Gefühl von mehr Kontrolle zu vermitteln und das Gefühl der Hilflosigkeit und Hoffnungslosigkeit zu überwinden. Und das allein ist schon eine große Hilfe für sie.

Axel Hombach

Okay, wenn ich das zusammenfasse, John, dann ist zum einen oft nicht wirklich klar, was die physiologische Grundlage des Tinnitus ist. Wenn wir mit einem Klienten arbeiten, helfen wir ihm vor allem, auf der emotionalen Ebene besser damit umzugehen, als er es bisher konnte. So hat er ein Gefühl der Kontrolle, nicht nur über den Tinnitus, sondern wahrscheinlich auch über sein Leben. Und dann helfen wir ihm, seine Lebensumstände in den Griff zu bekommen, die Kontrolle über sein Leben wiederzuerlangen, und damit lässt der Tinnitus oft nach oder verschwindet sogar. Wäre das, kurz gefasst, die Idee?

Dr. John Butler

Das wäre eine sehr gute Zusammenfassung, Axel. Ja, es ist sehr interessant: Wenn man die meisten Leute in einen ruhigen Raum setzt und sie nach einer Weile bittet, auf ihr Gehör zu hören, sagen sie: “Oh ja, ich kann ein sehr entferntes Klingeln oder Zischen wahrnehmen.”

Axel Hombach

Ja.

Dr. John Butler

Mit anderen Worten: Unser Gehör ist niemals völlig still. Ich will damit nicht sagen, dass alle Tinnitusfälle darauf zurückzuführen sind, dass die Betroffenen den normalen Hintergrundgeräuschen in unserem Gehör übermäßig viel Aufmerksamkeit schenken. Aber sie konzentrieren sich sehr darauf und es ist ein Aufmerksamkeitsproblem in diesem Stadium; sie werden zu aufmerksam. Und wenn sie sehr beschäftigt sind, können sie oft abschalten. Wie du weißt, hat sich Erickson, als er an einen Ort ging, an dem schrecklicher Lärm herrschte, nach einer Weile daran gewöhnt. Genauso wie diejenigen, die in der Nähe eines Flughafens wohnen, nach einer Weile die Flugzeuge nicht mehr hören, oder wir die tickende Uhr im Zimmer nicht mehr hören. Bei Tinnitus ist es in mancher Hinsicht etwas anders, aber in anderer Hinsicht ist es ähnlich wie bei Tinnitus. Man kann lernen, ihn abzuschalten, ihn zu ignorieren und ihm zumindest nicht so viel Aufmerksamkeit zu schenken. In leichteren Fällen ist das natürlich einfacher. In schweren Fällen ist das viel schwieriger. Doch ich habe zum Beispiel noch nie eine Person getroffen, die das Problem mit dem Kontrollpanel nicht bis zu einem gewissen Grad eindämmen konnte, es sei denn, es war ein sehr großer emotionaler Anteil an der Aufrechterhaltung und Verschlimmerung des Problems beteiligt.

Axel Hombach

Wenn es also um emotionale Probleme geht, würde ich davon ausgehen, dass die analytische Hypnose ein sehr guter Ansatz dafür ist.

Dr. John Butler

Auf jeden Fall, ich denke, dass dort der wirkliche Fortschritt gemacht werden würde. Wie viel sind sie bereit, dafür aufzugeben? Was sind ihre Probleme im Leben? Hilft es ihnen, diese zu vermeiden, davon abzulenken oder sie selbst zu schaffen? Bedenke, dass es bei den Sekundärgewinnen oft darum geht, dass wir uns selbst Probleme bereiten, dass wir uns bestrafen wollen, dass es uns an Selbstliebe mangelt, dass wir uns nicht selbst heilen können. Mit solchen Faktoren müssen wir natürlich sensibel umgehen, damit die Person sich nicht schuldig fühlt, weil wir ihr weismachen, dass sie es sich selbst zuzuschreiben hat. Natürlich sind diese Dinge komplexer, aber es gibt emotionale Faktoren, die die Genesung der Betroffenen fördern oder behindern. Und wir können ihnen dabei helfen, ihr Leben wieder in den Griff zu bekommen und einen Lebensstil zu führen, bei dem sie zumindest das Gefühl haben, dass sie das Problem unter Kontrolle haben und die Schwere des Problems verringern können. Und das allein ist oft schon sehr, sehr hilfreich für sie.

Und deshalb glaube ich einigen Berichten nicht, in denen es heißt, dass die Hypnose in diesem Fall nur als Placebo wirkt, oder etwas mehr als Placebo, Placebo plus Aufmerksamkeit für den Klienten und so weiter. Ich glaube, wir können diesen Menschen viel, viel mehr bieten. Aber wie gesagt, es gibt keine Garantien, und sie kommen nicht mit der Hoffnung, dass wir ihnen mit dem Zauberstab über die Schulter schauen und sie nichts tun müssen und alles einfach verschwindet.

Axel Hombach

Dann könnte ein Standardansatz sein – nun, wenn ich “Standard” sage, dann sind das nur die ganz, ganz groben Schritte. Dazu gehört wahrscheinlich, zu prüfen, ob es eine organische Grundlage für den Tinnitus gibt. Wenn das nicht der Fall ist, hängt es davon ab, wie man an die Sache herangeht, aber im Grunde genommen würde der zweite Teil darin bestehen, mit Suggestionen zu arbeiten, um den Betroffenen zu helfen, zu lernen, dass sie eine gewisse Kontrolle haben. Wenn es dann immer noch notwendig ist, kann man analytisch vorgehen.

Dr. John Butler

Auf jeden Fall. Es gibt Skripte, wie man Suggestionen gibt. Aber auch hier gilt: Man braucht kein Skript. Man kann die Art des Geräuschs herausfinden – brummt es, klingelt es? In welchem Ohr ist es? Und dann kann man Suggestionen geben, um es zu reduzieren, um es weniger problematisch zu machen, und so weiter und so fort, um in der Lage zu sein, es wirksamer zu ignorieren.

Axel Hombach

Das sollte Teil des Standardinterviews zu Beginn sein.

Dr. John Butler

Auf jeden Fall. Ein gutes Interview, weißt du, wie du sagst, stellt sicher, dass die medizinischen Fragen beantwortet wurden, dass sie dort waren und wie sie medizinisch eingeschätzt wurden. Und dann gibt man ihnen Suggestionen, die von den Symptomen abhängen, die sie wahrgenommen haben. Natürlich können wir ihnen immer Suggestionen für ihre natürlichen Mechanismen geben. Der Körper arbeitet immer daran, sich selbst zu heilen, und wir können gute Suggestionen geben, um diesen Prozess zu unterstützen.

Aber auch hier gilt, dass man in keiner Weise Behauptungen aufstellen darf, die in diesem Bereich der körperlichen Behandlungen nicht angebracht sind, weil es hier auch medizinische und rechtliche Fragen gibt.

Axel Hombach

Man muss sich auf jeden Fall über die rechtlichen Aspekte informieren, die natürlich von Land zu Land unterschiedlich sind.

Dr. John Butler

Ja!

Axel Hombach

Also, es ist eine andere Situation im Vereinigten Königreich und in Deutschland, zum Beispiel, oder in Frankreich oder in den verschiedenen Staaten der USA. Da sich unsere Zeit bereits dem Ende nähert, fasse ich es so zusammen: Beginne mit einem sehr gründlichen Vorgespräch und lege viel Wert auf die Beziehung zwischen Hypnotiseur und Klient oder auf die therapeutische Beziehung.

Vermittle deinem Klienten den Eindruck, dass er bei dir sehr, sehr sicher ist, dass er dir vertrauen kann, und gehe auf die Glaubenssätze ein, die der Klient aufgebaut hat. Darauf aufbauend gibst du ihm erste Suggestionen, die ihm helfen, das Gefühl der Kontrolle wiederzuerlangen, und arbeitest später analytisch, wenn das noch nötig ist.

Dr. John Butler

Ja, wenn der Klient dazu bereit ist, und natürlich, wie immer, gibt man ihm eine gute Aufnahme und ein Selbsthypnose-Training mit der Idee des Kontrollfeld-Dimmschalters. Mit dieser Art von Programmierungssuggestionen hat man einen sehr guten Ansatz für das Problem des Tinnitus.

Axel Hombach

Das Kontrollpanel könnte dann Teil der ersten oder zweiten Sitzung sein.

Dr. John Butler

Auf jeden Fall.

Axel Hombach

Und dann mach es, wenn es noch nötig ist.

Dr. John Butler

Ja.

Axel Hombach

Mit einer mp3 oder mit Transforming Therapy™ natürlich.

Dr. John Butler

Auf jeden Fall.

Axel Hombach

Okay, John, da unsere Zeit um ist, hast du noch ein paar letzte Worte für unsere Zuhörer?

Dr. John Butler

Ich will nur darauf hinweisen, dass du irgendwo anfangen musst, wenn du das noch nie gemacht hast. Wenn du einen Klienten hast, behalte deine eigene positive Erwartung im Kopf. Sieh immer zu, dass der Klient verbessert wird und lass nicht zu, dass Ängste oder Zweifel dein Denken beherrschen. Habe eine positive Erwartung und arbeite dann so gut du kannst, um das bestmögliche Ergebnis zu erzielen. Wie bei vielen schwereren Erkrankungen, bei denen Hypnosetherapeuten manchmal helfen, müssen wir uns nicht den Stress machen, dass wir das Problem vollständig beseitigen oder auflösen können. Oft reicht es aus, das Problem zu vermindern.

Axel Hombach

Und um noch etwas hinzuzufügen, was du bereits in unserem Interview erwähnt hast: Erwarte nicht, dass du in der ersten Sitzung alles geklärt hast.

Dr. John Butler

Nein, geh mit dem um, was auftaucht, so wie wir es immer tun. Das ist das Markenzeichen eines effektiven Therapeuten.

Axel Hombach

Stelle den Klienten in den Mittelpunkt und nicht dich selbst.

Dr. John Butler

Richtig.

Axel Hombach

Okay, John, vielen Dank für deinen Einblick. Ich hoffe, dass alle, die mit Tinnitus oder ähnlichen oder verwandten Krankheiten arbeiten, aus unserem Interview einige Ideen und mehr Selbstvertrauen gewonnen haben. Wir werden die nächste Frage in der nächsten Folge 7 angehen.

John, vielen Dank und auf Wiedersehen für heute.

Dr. John Butler

Vielen Dank, Axel. Ich freue mich darauf, wieder mit dir zu sprechen, und danke allen, die zuhören. Alles Gute für die nächste Zeit.

Axel Hombach

Alles Gute für die nächste Zeit.

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